México 1880 - Ciudad de Buenos Aires - Argentina

E-Mail ekin.buenosaires@gmail.com Teléfono (54) (11) 4383-1529



¡¡ Atención, la HISTORIA y CATÁLOGO DE LA EDITORIAL se encuentran en la parte inferior de la página !!!



domingo, 9 de septiembre de 2018

DIÁSPORA VASCA

En Noticias de Navarra

Diáspora vasca

POR ARANTZAZU AMETZAGA IRIBARREN - Domingo, 9 de Septiembre de 2018 - Actualizado a las 06:01h

Con el ánimo encogido de tristeza, mi memoria evoca una tarde de tormenta en un puerto del que zarpan barcos repletos de gente hacia un nuevo mundo. Llevan en sus corazones el síndrome de Ulises, pero no son como el héroe griego, vencedor en Troya. Más parecidos resultan a los troyanos asediados y derrotados, y sus hazañas no se cumplirá en el Mediterráneo, sino mas allá de un océano, una vez fue llamado Tenebroso. Si hay por tierra rutas de la seda, marfil o plata, debería haber en el Atlántico, una ruta de los baskos.  En el período colonial americano hubo gente de nación baska cumpliendo hazañas de capitanes del rey de las Españas, a cuyo servicio estaban, fundando ciudades, dando la vuelta al mundo, o proclamando rebelión como Lope de Agirre, congregados en una compañía como la Guipuzcoana, la única del periodo colonial en realizar una hazaña comercial de notable envergadura. Salieron de sus casas por voluntad propia y muchos regresaron.
Tras la independencia de América que procuró un centralismo desmesurado en la península Ibérica, los baskos estuvieron abocados a unas guerras civiles en el S.XIX, por mantener sus fueros o libertades originarias. De la 1º Guerra carlista un grupo importante se recluye en Uruguay, en el período de la Guerra Grande, formando un Batallón Basko, con sus oficiales propios, para después desperdigarse por la Pampa inmensa. Ellos reciben a los baskos de la 2º carlistada, calibrando era mejor emigrar que soportar la humillación de la derrota y obligación del impuesto servicio militar, coincidiendo con los vascos de Iparralde en tal afán. La emigración a finales del siglo es importante, Francia se alarma, y personalidades de la cultura forman en sus certámenes poéticos uno especial para evitar que los jóvenes se expatrien a Uruguay. También dirigirán sus pasos a Argentina y Chile, a Cuba y Estados Unidos. Donde había espacios amplios y poca población. Donde era posible inhalar aire puro y exhalar aliento de libertad.

Esa generación levantó los primeros centros o Eusko Etxeakde América. Buscan reunirse para celebrar oficios religiosos, entonces en latín, pero con sermones en euskera. Es repetitivo no tan solo el deseo de conservar el euskera y fundan ikastolas, sino de reunirse entre ellos, jugar en un frontón, bailar sus danzas y llegando mas lejos en Argentina, mantener ancianato y orfanato, a más de un lugar común en el cementerio. Usaron la ikurriña y el Zazpiak Bat como distintivos nacionales. Hay centros nabarros y de Iparralde, pero en general los vascos se unían en hermandad. La redacción de un estatuto del Euskal Erria de Montevideo hace imperativo que los presidentes vayan rotando según territorios. Resultaron ciudadanos ejemplares, laborioso y triunfantes. Sus descendientes llegaron a ser presidentes de las repúblicas de acogida, propietarios de saladeros, chacras y hoteles. A la desgracia de la emigración, contrarrestaron con la fortaleza de sobrevivir con honor.
Comenzada la 2º Guerra Mundial, tras la devastadora Guerra Civil española, huyendo del nazismo y franquismo, muchos baskos reemprenden el camino a América. Argentina en decretos generosos les abrió las puertas, como Venezuela. Desembarcaron con la cabeza alta pero el ánimo temeroso, al son del txistu y tamboril de Atxurra en La Guaria calurosa y, en el amplio puerto de Buenos Aires, la anciana Aniana Irujo, madre de Manuel, fue recibida por el dantzari Garmendia, de Agoitz, con un brioso aurresku. Los desterrados portaban la ikurriña como su presentación en el nuevo mundo, y entre sus viejos compatriotas el abrazo de reencuentro fue desgarrador. Pasado medio siglo las cosas seguían igual.
A los de Venezuela les tocó crear un Centro Vasco y lo hicieron en 1950. Aportando cada quien según su posibilidad y a fondo perdido, construyeron un hermoso caserío vasco en el cerro rojo de tierra venezolana. La ikurriña ondeó junto a la bandera nacional, pese a las amenazas de la embajada española de negarles visados. En la Gran Semana Vasca, 1943, en Montevideo, ondeó junto a las banderas de Argentina, Chile y Uruguay.
Recordamos este 8 de septiembre ese dolor de partida involuntaria, ese desgarro nacional vasco, fruto de políticas aberrantes y guerras sin cuartel. En las prósperas Eusko Etxeas que pueden definirse como embajadas de nuestro pueblo en otros pueblos, cada familia recuerda la expatriación del abuelo/a con dolor, pues permanece la nostalgia del desarraigo en la memoria privada y colectiva. Pello Irujo, nacido hoy hace 78 años en el Hospital de La Roseraie, magnifica realización del Gobierno Vasco en Lapurdi, extrañado de su Lizarra natal, derivó a Venezuela, planteándose como tantos otros, en plena juventud, el retorno a una patria desconocida pero decidido a recuperar su nacionalidad vital arrebatada por la fuerza de las armas.
Un poeta escribió en los Juegos florales de Urrugne, en euskera: ... Nacer en Euskal Herria / morir en América / ¿Qué triste si no me estoy buscando?/ ¿Cómo podrá consolarse mi corazón?/ Lo que no se plantea es la desgarradora sensación del desterrado de encontrar otra patria y amarla, que en ella levantara familia y obtendrá sustento económico, manteniendo el estigma íntimamente doloroso de ser de dos patrias a la vez, cantado también por el bardo Iparraguirre … Baina bihotzak dio zoaz Euskal Herrira.
Es la palpitación de la diáspora: las dos Euskadis que trabajan por encontrarse y ser.
La autora es bibliotecaria y escritora
Fuente : http://www.noticiasdenavarra.com/2018/09/09/opinion/tribunas/diaspora-vasca

XABIER IRUJO / BATAILAREN ERRO ZABALAK

En Berria (*)


Batailaren erro zabalak

Xabier Irujo historialariak ikerketa bat egin du Orreagako guduari buruz, eta liburu batean argitaratu ditu ondorioak. Orain arte onartu diren hainbat uste gezurtatu ditu. Azaldu duenez, zenbait eraso izan ziren aurretik, eta bataila nagusia Errozabalen eta Zizeko bortuan izan zen, buruz buru.

2018ko irailak 8
Karlomagnoren armada Zizeko portuan barna irudikatzen duen beiratea, Chartresko katedralean (Frantzia).
Karlomagnoren armada Zizeko portuan barna irudikatzen duen beiratea, Chartresko katedralean (Frantzia). XABIER IRUJO
Iker Tubia
Iker Tubia 


Hamaika gudu eta bataila izan dira gizakien historian, eta, era berean, historia hamaika aldiz bihurtu da gudu zelai. Argi ikus liteke hori, adibidez, Errozabalgo guduarekin —Orreagako gudua esaten zaio—. 1.240 urte joan dira baskoiek Karlomagnoren gudarostea garaitu zutenetik, eta historiako pasarte hura gatazka iturri izaten da oraindik ere. Zurrumurruak baztertu, eta argia jarri nahi izan du Xabier Irujo historialariak bataila horri buruzko informazioaren gainean.

400 urteko korapiloa da Errozabalgo gudaren inguruko polemika: 1695ean ageri da lehenbizikoz, Joseph Moretek Juan de Marianaren lana kritikatu zuenean. «Latinez, Marianak iturri historiko fidagarriak erabili zituen, baina baita idazki literarioak ere. Gaztelerara itzultzean, iturri historikoak baztertu zituen», azaldu du Irujok. Moreten aburuz, Gaztelako historia azpimarratu eta Nafarroakoa desagerrarazteko egin zuen hori. «Gaur egun berdin jarraitzen dugu».


Bada Errozabalgo gudua beste toki batzuetan kokatzen duenik, eta bada oraindik gudua bera ukatzen duenik ere. Horren aurrean, Irujok jatorrizko iturrietara jo du —autore batzuk itzulpenekin egin dute lan, eta horrelakoetan baliteke datu batzuk itxuraldatzea—, eta hainbat kontu gezurtatu ditu. Emaitza bere liburuan irakurri daiteke: 778, La batalla de Errozabal en su contexto histórico (778, Errozabalgo bataila bere testuinguru historikoan).

Errozabalen, buruz buru

Irujok zehatz-mehatz azaldu ditu Errozabalgo guduaren nondik norakoak. Testuingurua; Karlomagnoren segizioaren ibilbidearen xehetasunak; bataila non, noiz eta nola izan zen; eta bataila horrek gerora zer ondorio izan zituen. Lehenik eta behin, argi utzi du: Orreagakoa bataila bat izan zen —latinezko iturriek ez dute «guduxka» aipatzen, gudua baizik—, eta Errozabalen eta Zizeko bortuaren luze-zabalean gertatu zen. Errozabal Auritz eta Aurizberri dauden lautada da. «Iruñetik Donibane Garaziraino dagoen toki lau bakarra da, beraz, neurri horretako bataila bat Errozabalen, Ibañetan eta Zizeko bortuan borrokatuko zen».


Irujok ikusi du Zizeko mendatea ageri dela Iturrietan. Batzuk diote hor ezin zela izan, ez omen zen biderik. Baina Aranzadi zientzia elkarteak bide erromatarra aurkitu zuen 2014an. Egile batzuek Jakan (Espainia) izan zela diote, «inolako froga dokumentalik gabe», Irujoren arabera. «Garrantzitsua da iritzia eta irizpidea bereiztea». Historialariak azaldu duenez, iturri historikoak eta literarioak bereizten saiatu da, eta lehenbizikoetatik atera ditu ondorioak.


Karlomagnoren gudarostea Zaragozara ezin sartuta ibili zen, eta, bueltan, Iruñea suntsitu eta erre zuen. Horren ondoren gertatu zen Errozabalgo bataila, abuztuaren 15ean. Irujoren arabera, gainera, ez litzateke egun bakarreko guda izanen. Gehien zabaldutako bertsioaren arabera, baskoiek Karlomagnoren atzeragoardiari egin zioten eraso Ibañetako lepoan. «Hori egia ofizial bihurtu da, eta Errolanen kantuan horrela ageri da, baina ez du zentzurik». Irujok beste bertsio bat eman du: lehenik eta behin, ez zen gudu bakarra izan. Iruñetik atera zirenetik, hainbat aldiz eraso zioten Karlomagnoren segizioari. Bestetik, Errozabalgo batailan ez zioten soilik atzeragoardiari eraso egin: «Batailatik gutxira idatzitako bi iturri nagusitan diote altxorraren atzeko partean izan zela erasoa, ez atzeragoardian».


Irujok tratatu militarretan arakatu du, eta bertan aurkitu du erantzuna: «Altxorra beti jabearen ondoan doa». Karlomagnoren atzetik zihoan, egoera larri batean tapoia egin baitzezakeen. «Armadaren parterik hoberenari pasatzen utzi zioten, eta altxorrari eraso egin zioten. Gainerakoak tranpa horretan gelditu ziren, eta sarraskia itzela izan zen». Tartean jende garrantzitsua hil zen: «Agiardo, inperioko bigarrena, eta Hanselmo, palazioko maiordomoa, baita Errolan ere, Bretainiako markaren gobernadorea. Hori normalean ez da bataila batean gertatzen». Baskoiek arma eta jantzi arinagoak zituzten, eta ingurua ezagutzen zuten. Ezustean harrapatu zituzten, beraz, eta aise irabazi zuten bataila. Irujoren arabera, buruz buru aritu ziren borrokan.


Irujok beste detaile bat ere aipatu du: Karlomagnok ihes egin zuen, gudarostea atzean utzita. «Karlomagno zuritzeko zabaldu zen atzeragoardiaren erasoarena. Ezin zuten esan Karlomagnok ihes egin zuenik». Irujoren kalkuluen arabera, gudarosteak 8,5 kilometro egiten zituen egunean, batez beste. Karlomagnok 27 kilometro egin zituen eguneko Luzaide utzi zuenez geroztik. «Eta ez zen inoiz bueltatu». Iturrietan «oso garbi» ageri dira hiru Errozabal: 778koa, 812koa eta 824koa. «Karlomagno lehenengoan baino ez zen egon».


Bestalde, Irujok gurutzada asmo bat ikusten die Karlomagnoren planei —nahiz eta garai hartan ez zen gurutzada kontzepturik oraindik—. «Horregatik, autore batzuek baskoiak musulman bihurtu zituzten». 824an ere baskoiek irabazi zuten Errozabalen izandako bataila. Irujoren arabera, horren ondorio nagusia Eneko Aritzaren Iruñeko Erresuma sortzea izan zen. Karlomagnok marka hispanikoa sortu nahi izan zuen, baina ez zuen lortu. Erresuma sortu izanak are gehiago zailtzen zion marka sortzea.


Egungo iturri historikoekin ezin da askoz harago joan, Irujoren aburuz, baina arkeologiak ate asko ireki ditzake. «Indusketak egin beharko lirateke Zizen eta Errozabalen. Seguruenik aztarnak agertuko dira». Bataila izan eta 900 urtera hango herritarrek aurkitzen zituztenen modukoak.


(*) https://www.berria.eus/paperekoa/1928/030/001/2018-09-08/batailaren_erro_zabalak.htm?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_term=1029&utm_campaign=1029